Sunday, January 18, 2015

CARA ISI BORANG E-FILING LHDN

Bismillahirrahmanirrahim..


Orait, mari kita kenal2 ckit dengan efiling nie..Apakah efiling? Okey, efiling ialah sejenis borang yang diisi untuk claim semula cukai pendapatan yang dipotong setiap bulan setelah melepasi kelayakan. Tapi sebenarnya wang yang kita akan dapat nie dikira sebagai lebihan bayaran tahun taksiran tahun sebelumnya. Selalunya kita akan isi borang nie dalam awal tahun kira-kira bulan 4 gitu. Actually, saye pun baru tahun lepas try and mula2 agak risau sebab dengar jugak orang cakap salah isi contohnya terlebih letak jumlah tuntutan, surat lain pula akan dihantar sebagai penalti dah terlebih pulak lagi kena bayar. But sebenarnya mudah aje. 



First of all, make sure ada x lagi no cukai pendapatan .Kalau awal2 dulu pernah daftar online, nombor cukai pendapatan tue supposedly dah ada. If xada juga, cerita mudah pergi ke LHDN, ke akunter pertanyaan plg hadapan terus and tanya . Selalunya dia kan minta ic, then dia akan bagi terus detail. Kalau cakap nak isi efiling, dia kan bagi terus no pin. Okey dua-dua no nie penting untuk memulakan proses mengisi efiling. If dah ada , okey.



1.Pergi ke  link https://e.hasil.gov.my/ . Bagi yang dah ada no cukai pendapatan, boleh click permohonan no pin . Kalo dah ada kedua-dua no. pin dan no cukai pendapatan, boleh masuk ke login kali pertama dan isikan bahagian yang kosong dan tekan hantar seperti di bawah.



2. Seterusnya , anda dikehendaki mendaftar akaun dengan meletakkan username dan juga password (haa, yg nie perlu ingat or salin mana2 sebab nak buat untuk tahun2 yg akan datang lagi:)

3. Okey, after dah isi part tue boleh teruskan ke login e-borang, dia akn keluar gini


 4. Jenis borang yang kita kena isi ialah individu bermastautin e-Be yang tiada punca pendapatan perniagaan tue.

5. Selepas dah login dengan menggunakan username dan password yang kita daftarkan tadi, akan keluar borang, dan perlu isi bahagian2 tersebut dengan teliti dan penuh kejujuran, hihi. Okey diorangcakap bahagian niela xboleh over2 isi sebab kang LHDN mintak resit. Tapi, tahun lepas saye isi je xd resit pun sbb xterpikir nak simpan. Okey after dah isi semua bahagian mungkin bagi saya agak mudah, ada 1 part yang mungkin sukar sikit nak isi gaji berdasarkan pendapatan tahunan di bahagian C. Untuk memudahkan kerja dan kita pun kekadang xingat sangat sebab dia tanya gaji tahunan, potongan dan elaun sepanjang tahun. Maka boleh terus ke link Jabatan Akauntan Negara Malaysia http://www.anm.gov.my/ . Login ke akaun gaji, cam xbiasa pulak kan,ehehe..Okey kalinie bkn gaji sendiri tapi click ke gaji tahunan. Then boleh download or copy je isi dalam efiling.

6. Then dah siap isi semuanya, boleh print sebagai rujukan dan simpan ye..Sekian.

No comments:

Post a Comment